Sunday, January 21, 2018

22.1.2018 - 28.1.2018

22.1.
Zuppa di lenticchie, riso e pomodoroHacka i resten av söndagsmiddagen, om det finns några rester.

23.1.

Rotfruktsgratäng med svamptäcke

24.1.

Lax med honung, senap och nötter

400 g laxfilé
2 msk honung
2 msk senap
1 dl hasselnötter

blanda honung och senap och smörj fisken. Sprid på hackade hasselnötter. Baka i 180 grader för 20 minuter
Bjud med rotmos, ris eller kokta potatisar och creme fraiche, gräddfil, turkisk jogurt eller något annat syrligt mjölkprodukt. (I Norge givetvis med rømme, i Finland kanske med smetana.)

25.1.

Broccoli mac-n-cheese (eller makaronipudding med broccoli)

26.1.

Apelsingrillad kyckling

Sätt på ugnen på 220 grader
klä en ugnsplåt med bakpapper
Ta fyra matskedar honung och blanda med 1 msk sambal oelek, chilisås eller harissa. Om du inte använder sambal oelek, lägg i lite ingefära också.
Ha 3/4 kg småpotatis, som mandelpotatis (eller potatisklyftor) på pannan med olja och blanda.
Lägg 6 kycklingbitar (antingen bröst eller lår, hur du vill) på potatisen och sprid honungen över.
Salta och peppra.
Skiva en apelsin och ha skivorna överst på pannan.
Baka en timme eller tills potatisen är mjuk och saften på kycklingen är klar.

27.1.

Fully loaded baked potato soup eller fullt fylld bakpotatissoppa

Baka 4 bakpotatisar (45 minuter i 180 grader)
Stek en paket bacon i bitar i en gjutjärnsgryta. Ta ut baconet från grytan, och ha i 1 dl vetemjöl på baconfettet, och rör på tills du har en slät massa. Mjölet ska inte brynas.
Häll på 1 1/2 liter mjölk, lite i taget, och vispa hela tiden. Koka tills mjölken börjar tjockna, ungefär 15 minuter.
Gräv ut potatis från skalen och lägg i mjölken.
Blanda i 2 1/2 dl riven ost och krydda med peppar. Rör runt tills osten har smält. Kolla saltet. (Kom ihåg att du ska ha bacon på också)
Bjud med baconet, riven ost och creme fraiche.

(Du kan också, givetvis, äta riktiga bakpotatisar idag, dock är det mer sommar- och festmat för mig, och jag tycker om den här soppan, känns så slaskigt och lördagigt :-D)

28.1.

Älgfärsbullar i kryddsås med ostronskivling

strutar med lingongrädde
Du kan söta det med stevia och bjuda på med rostade nötter istället för våffelstrutar, om du vill skära ner kolhydraterna. Det är sista söndagen på januari och du kanske vill hålla det sockerfritt hela månaden ;-)

Sunday, January 14, 2018

15.1.2018 - 21.1.2018

15.1.

Chili con carne utan bönor men med en massa grönsaker :-D

16.1.
Den 16. januari är den internationella dagen för hett och kryddigt mat.
Idag ska man också uttrycka sin uppskattning om drakar :-D

Sötpotatisgryta med kikärter och chili

17.1.

Fiskgratäng

18.1.

Pasta rosso (eller ärtsoppa :-D)

19.1.

Kyckling med senap- och honungssås

20.1.
20. januari är "Cheese lovers' day" i USA.

Lasagne

Du kan ersätta lasagneplattorna med äggplanta eller zucchini skivat i remsor. (Då är det ju inte egentligen lasagne, för lasagne är namnet på pastasorten, och inte rätten.)
Kom ihåg att salta äggplantan och zucchinin innan du använder den: skiva eller skär grönsaker så som du vill använda dom, salta generöst med finsalt och låt stå i en durkslag för en timme. Skölj med kallt vatten och torka, och sen använd som det står i receptet.
Nu är det så att de är inte i säsong i januari, så det rekommenderas inte.
Sanningen är dock att du kan ersätta lasagneplattorna med vilka grönsaker som helst, som till exempel svenska rötter som är i säsong; potatis, kålrot, morot, lite rotselleri och palsternacka är också gott i. Det blir roligt och lite ovanligt när du skivar potatisen längdvis och inte breddvis så som vi brukar för potatisgratäng... du kan även använda bakpotatis för att få större "plattor", eller sötpotatis.
Det blir underbart gott med ostsås och köttfärssås med grönsakerna!
Det kanske blir lite längre baktid så att du får grönsakerna genomkokta. Smaka på, det gör inget om du stoppar in din sked i lasagnen, ostsåsen styvnar ju lite när maten svalnar, och det sluter igen alla sår du har satt på lasagnen :-)

21.1. 

Porterstek
Vintersallad med bovete och halloumi 
Om du bjuder på kokta potatisar eller klyftpotatis - hur lätt som helst att göra - så ha inte bovete och halloumi i salladen.

pannacotta - pannacotta är mjölkpudding, och du kan söta det med vad som helst; socker, honung, sötningsmedel, lönnsirap eller fruktpure. Bara ersätt sockret i receptet med något annat. Du kan till exempel göra bananpannacotta genom att ersätta sockret med ett par mosade bananer.


Sunday, January 7, 2018

8.1.2018 - 14.1.2018

8.1.

Köttfärssås med grönsaker

(Du kan använda vilken pasta, spagetti, ris etc. du vill. Morotsspagettin är morötter rivna med en grönsakssvarv som skär morötterna i låååånga remsor :-D Du kan använda en vanlig rivjärn och riva morötterna längdvis, eller en äppelsvarv om du har en sådan, men i praktik är det rivna morötter och man behöver inte skaffa några extragrejor för att kunna äta det. Här är en recept på morotspasta, om du vill prova och hittar inte det färdigspagetterade :-D)

9.1.

Sötpotatissoppa

10.1.

Quinoasallad med rostade grönsaker, lax och rödlökskvarg
(Du kan använda vilka korn som helst, från bulgur till korn, även ris. 

11.1.

Ärtsoppa och pannkakor
Det är ett fint tradition, och värt att bevaras
Nu, om du har en sockerfri januari, ät färska bär till pannkakorna och lättvispad grädde utan socker. Det är överraskande mycket sötma i bären.
Här är recept på pannkakor på mandelmjöl, och en med fiberhusk (psylliumpulver) om du inte vill äta vetemjöl

12.1.

Ugnstekta kycklingben med coleslaw

13.1.  Tjugondag Knut

Om du har julgransplundring idag, gå och hämta inspiration från förra veckan.

Skinka- och blomkålspudding

1 1/2 liter blomkål
1/2 liter skinka, kassler eller överblivet fläskkött i tärningar
1 paket färskost (vad som helst mellan 100 och 150 g), osmaksatt, men du kan använda vilken smak du vill
2 dl naturell jogurt (jag använder den turkiska med full fetthalt, men du kan använda vad du vill - även andra syrade mjölkprodukter funkar som creme fraiche, gräddfil eller kvarg.)
2 msk parmesan
några skaft salladslök eller purjolök (om du tycker om smaken, givetvis.)
rivet ost tillräckligt för att täcka maten för gratinering (ungefär 2 dl)

Skär blomkålen i små buketter och koka. Var försiktig så att du inte överkokar blomkålet och se till att all vatten rinner av ordentligt. Vattnig blomkål är inte gott. Du kan undvika det genom att koka kålet i mjölk eller ånga det. Det går bra att använda fryst blomkål.
Rör färskosten smidig och blanda i jogurten, riven ost och skivad lök.
Blanda blomkålen, skinkan och såsen och häll i en smörjd ugnsform. Sprid riven ost överst.
Baka ungefär en halv timme i 180 grader, tills osten är gratinerad och såsen är genomvarm och bubblar.

Bjud med grönsallad.

14.1. 

Skomakarlåda, smörkokta morötter och brysselkål
Chokladmousse

Friday, December 29, 2017

1.1.2018 - 7.1.2018

Efterrätten varje vardag är frukt. Se till att fruktskålen är full och tillgänglig, så att alla kan ta enligt behov och lust :-)Just nu är alla citrusfrukter, som apelsiner och clementiner i säsong, likaså äpplen.

Nyårsdagen

nyårsbrunch

- mimosa

- ladda upp med massa av frukt, speciellt citrusfrukter som är i säsong - bjud i alla fall färskpressat apelsinjuice och grapefrukt. Du kan bjuda på grapefrukthalvor, men du kan också lära dig att filea dem - det är utsökt gott! Man får fram sötman och saften utan att krossa fruktköttet, det är lättare att äta, och man behöver inte pyssla med de bittra hinnorna.


- se till att det finns jogurt och frysta bär så att du kan lätt fixa smoothies till alla.

Vintersmoothie med apelsin, lingon och ingefärahetta
Vintersmoothie med grapefrukt och honungsjogurt (Om du inte har honungsjogurt, ersätt det med vanligt och en matsked honung)
Vintersmoothie med frysta jordgubbar och morotsjuice
Vintersmoothie med ingefära och blandade bär
Grymt god vintersmoothie med smak av pepparkakor

- Mâchesallad med kallrökt lax, grapefrukt och avokado

- "ugnsabakade fattiga riddare eller brödpudding eller ja vet inte vad" - du kan använda lönnsirap att söta den med och bjuda på en fruktsallad.
(Ett tips: vi äter inte ändarna av rostbröd som rostbröd. Vi fryser in dem och när det finns nog, hackar vi dom i bitar och gör brödpudding av. Det gäller allt vitt bröd som blir över, även bullar. Jag tycker det blir godare fattiga riddare av fransk bröd än bullar, men ett par bullar slinker in i brödpudding utan att märkas.)

Linscurry med blomkål

2.1.

torsk med varm äpple- och kålsallad

3.1.

biffgryta med apelsin

4.1.

kålpudding

5.1.

vintergryta av rotfrukter

Trettondagen

Jag kan tänka mig det är många som plundrar julgranen idag.

Här är recept på plåtpizza
här en till

Bjud på en god sallad med frukt i, som den här med grönkål, apelsin och äpplen
Här är recept på en klassisk pizzasallad (strimlad vitkål i vinaigrette :-D)

7.1.

Renskavsgryta med lingon

Som söndagsdessert bjuds det sockerfritt fruktsallad. Gör en fruktsallad så som du brukar. Vi har i äpplen, apelsin, banan, päron, andra frukter enligt vad som finns i säsong, som kiwi just nu. Vi blandar även i nötter och russin.
Sen vispar vi grädde och ha i lite vanilj - inte vaniljsocker. Ingen socker överhuvudtaget, frukten är verkligen söta nog. Det blir som jordgubbar med grädde på sommaren, det behövs ingen socker.

Wednesday, December 27, 2017

Allmänt

Frukost är vad du brukar äta som frukost.
Ät dock frukost, om du inte följer "ät bara en gång om dagen" diet. En kopp kaffe (eller te, varm chocklad (osötat) eller juice) och en smörgås på fullkorn med grönsaker på är en bra frukost. Om du äter en äpple till, är det bättre.
Du kan också spara äpplet som mellanmål som du äter när blodsockret börjar sjunka och du börjar tänka på snacks.

Jag äter en liten skål jogurt med russin och mandlar. Russin innehåller väldigt mycket fruktsocker, så det ska man vara försiktigt med, men de innehåller också väldigt mycket järn, som jag har problem med.

Lär dig dricka varm choklad utan socker. Om du använder kakao av bra kvalitet som är processad enligt den holländska metoden, är den inte bitter utan söt av sig själv, och tillsammans med det naturliga sockret i mjölken gör chokladen sött nog. Det kanske känns inte så i början, men smaklökarna lär sig snabbt. Nuförtida föredrar jag varm choklad utan socker.

En annan bra frukostdryck är ingefärste. Man trycker ut saften från en halv citron i en kopp, skär i ett par skivor färsk ingefära och fyller koppen med varmt vatten. Man kan blanda i en tesked kokosolja också. (Jag har också i en halv tesked honung för honung har anti-inflammatoriska egenskaper, men jag är sockerfri. Om du vill bli sockerfri ska du inte använda någon sötningsmedel.)

Lunch är en bit protein med sallad eller grönsaker i någon form. Vi brukar ha ett par ägg, en bit kyckling eller en köttfärsbiff. Protein ska vara lika stor som din handflata - om din hand var skuren från handleden utan fingrar... lite groteskt kanske, men en mått du har alltid med dig. Fyll på tallriken och magen med grönt. Du kan tillaga dina grönsaker hur som helst, bara det inte används socker i tillagningen. Det är helt OK att äta smörkokta brysselkål med bacon eller ha salladsdressing på salladen (kom ihåg att kolla om det finns socker i dressingen!)
Om du är vegan, är din proteinkälla bönor, linser, nötter och frön, men det finns protein i mycket annat också. Om du är vegan, vet du det bättre än jag. :-)

Som mellanmål äter vi nötter och mandlar, frukt, ost och kokta ägg. Min man äter körsbärstomater som godis.

Grönsaksdipp är fantastiskt "biogodis". Det finns ju så mycket grönsaker man kan dippa! Morötter, paprikaskärvor, sockerärter, gurka, blomkåls- och broccolifloretter; minimajs, stjälkselleri, avocadoklyftor, vårlök, endiveblad, salladskålblad... och man kan använda färskost som dipp, eller hummus, eller baba ghanoush, eller guacamole eller kryddade mjölkprodukter som jogurt eller creme fraiche eller... det finns hur mycket alternativ som helst! Och gott är det!


Sist på kvällen dricker vi varm mjölk, kanske blandat med något annat som kakao, te eller honung...