Wednesday, September 7, 2011

Det lär finnas flera, men...

jag hittar inga.

Jag hittade "Veckomeny" bloggen, där bloggaren orkade försöka två gånger, två veckor, och sen gav upp pga det inte fanns intresse... Och hur många VISSTE om att det fanns? Inte jag.

Orsaken till den här bloggen är detta:

1) jag är en fattig och sjuk kvinna som är intresserad av matlagning. Jag orkar inte laga mat varje dag, jag hinner inte, jag vill inte - och det är det väl många som kan känna igen sig i. Sen vore det kul att få lite idéer om vad man skulle kunna laga. Jag tycker om husmorskalendrar och annat sådant, men... Tastelines veckomenyer är ju en alternativ, men... just idag föreslår de en meny som verkar vara alldeles för "onormal" för min smak, och dessutom "kålpudding" för söndag?

2) 73-årig "restaurangmarknadanalytiker" och före detta chefsredaktör för facktidningen Fast Food - en tidning för människor som jobbar i eller har en fastfoodrestaurang, gatukök eller liknande - tycker att moderna kök BEHÖVER halv- och helfabrikat och livsmedelstillsatser. Visserligen "behöver" man "halv- och helfabrikat" som vetemjöl och gräddfil, och livsmedelstillsatser, som salt, citronsyra och bakpulver, men det är ju inte det man menar när man pratar om halv- och helfabrikat och livsmedelstillsatser. Man menar "tv-dinners", pulversoppor, fiskpinnar, natriumglutamat och karamellfärg. Jag VÄGRAR att "behöva" detta.

Jag är inte rädd för genmanipulerad mat eller natriumglutamat. Jag anser inte att det finns tillräckligt eller ens tillräckligt bra bevis på att detta skulle ha någon hälsoeffekt. Jag anser dock att snabbmatkulturen håller på att förstöra samhället och det som gjorde människan till den succeen vi är - vår sociala samarbetsförmåga.

Idéen är ju det att man tillagar maten tillsammans, antingen tillsammans med dem man bor med, eller med ens vänner. Att träffas en gång i veckan för att göra storkok är ju bättre sätt att umgås, än att gå ut och fönstershoppa :-) När man storkokar med kompisar, får man med sig flera "färdiga rätter" till frysen, som man kan bara plocka fram på morgonen för att inte behöva stå och laga mat på kvällen när man kommer från jobbet.
Det behöver inte heller ta lång tid att laga mat från "scratch" som man säger, och alla har tid till långkok - för det innebär inte att man står vid spisen för timmar och vaktar grytan, utan att grytan sköter sig själv i ugnen eller på spisen när man gör andra saker.

Barnen kan hjälpa med maten redan när de är små. Tonåringar har ingen ursäkt att inte delta i hushållsarbeten, speciellt matlagningen, vilken de klarar även själva. Matlagningen är ju inte svårt. Om man inte har barn, behöver man ju inte ens tänka på det :-D

"Det senaste mantrat är att maten ska lagas från grunden. Bort med halvfabrikat och färdigrätter. Ett budskap som känns både otidsenligt, fördomsfullt och framförallt snobbigt. Antalet singelhushåll fortsätter att växa vilket innebär att alltfler människor prioriterar snabba och bekväma måltidslösningar. Småbarnsfamiljer där båda föräldrarna jobbar heltid upplever måltidsstressen som det största vardagsproblemet och är knappast betjänta av matlagningsråd som kräver långkok. Timmarna finns inte."
- Jan Börjesson

"Om matlagning är snobbigt ser Matupproret med glädje en hel generation små matsnobbar som lagar mat hemma, av rena, lokalt producerade råvaror."
- Camilla Sparring

"Har man inte tid med det så är man en riktigt looser."
- Pezster



Men det finns också några som överreagerade på Jans artikel och missade poängen:

"Snabbmaten kan vara nyttig och näringsriktig"

"Det är dags att de vardagliga matproblemen lyfts fram – ge upp moralpaniken. Vi behöver fler genvägar i köket som gör ­livet lättare."

"Några exempel på halvfabrikat: mjöl, havregryn, ris...
...De djupfrysta ärtorna och majs-kornen är halvfabrikat, men inte särskilt dåliga, tycker jag. ...Vi skulle knappt klara oss utan helfabrikaten heller: Bröd, leverpastej, yoghurt, glass, kaviar, inlagd sill, makrill i tomatsås."

Det FINNS hälsosamt snabbmat, hemlagad, god.

Det FINNS halv- och helfabrikat som funkar i köket, gör det lättare och snabbare att laga mat. Jag har inget emot att laga min egen senap, men jag har inget emot köpesenap heller, även när man lägger nog i saker som jag inte använder i min egen. Som pektin eller citronsyra... :-D

Vad det INTE FINNS är orsak för moralpaniken, skrämseltaktiken och masshysterian om maten. 

Det finns människor som inte kan laga mat, som ska inte föraktas, mobbas och hånas för det.
Det finns människor som inte orkar laga mat.
Det finns människor som inte har möjlighet att laga mat.
Jan, 73, kan mycket väl vara en av dem.

Men det ska inte heller föraktas, mobbas och hånas om man vill bry sig lite mer och laga mat varje dag, ha storkok på veckoslut och vägra äta färdigrätter och pulvermat. Det tar verligen inte hela dagen att laga god mat från början. Vi hade just Jamie Olivers halv timmes mat -serie på tv. Det här är inte otidsenligt eller snobbigt, även när det är "moderiktigt" just nu. Bara för att något är populärt behöver det inte vara dåligt, fult eller hemskt. Och jag måste säga, att jag anser de flesta färdigrätter är dåliga och hemska. Jag anser att vi inte har råd att inte ta tid att lära oss några snabba, enkla resept, så att vi inte behöver stanna vid kinarestaurangen eller pizzabageriet på hemvägen, eller fylla korgen med färdigrätter i stället för kött och grönsaker. 

Jag tycker att vi behöver båda, den sunda, "gammaldags" matkulturen, där maten uppskattas och lagas med kärlek och äts lugnt tillsammans, och framställandet av goda halv- och helfabrikat som gör matlagningen snabbare och lättare. Allt är "farligt" om man inte använder det måttligt.

(Det här var ursprungligen skrivet 2010, men jag har inte besökt den här bloggen för ett år... ;-))

No comments:

Post a Comment